Clubul Flyway
Total vizualizări: 203🌤️Vizualizări zilnice: 0
Total vizualizări: 203🌤️Vizualizări zilnice: 0

După primirea mesajelor de săptămâna trecută referitoare la postările colegilor noștri pe pagina oficială de Facebook a Asociației de Zbor Liber din România, în care piloți și alte persoane ne-au semnalat abuzuri precum restricționarea comentariilor și blocarea conturilor celor care și-au exprimat liber opiniile, ne confruntăm cu o situație fără precedent. Noi, echipa Flyway, considerăm necesar să garantăm dreptul la liberă exprimare oricărui pilot sau individ, indiferent de nivelul lor de pregătire de zbor cu parapanta, fără a ține cont de emitentul licenței de pilot.

Stay informed, stay updated!

Stimați vizitatori, piloți și colegi,
Având în vedere dezbaterea recentă de pe platformele de socializare, Asociația Clubul Flyway dorește să-și exprime public punctul de vedere. Am ales această formă de comunicare deoarece Asociația de Zbor Liber din România (AZLR) a restricționat accesul la comentarii mai multor persoane, ceea ce ar putea limita exprimarea unor opinii obiective.

Este adevărat că AZLR a solicitat Clubului Flyway detaliile privind nivelurile de pregătire a piloților licențiați, mai precis “nivelul de competență obținut de piloții licențiați, pentru categoriile pilot, pilot de tandem și instructor parapantă, în urma examenelor susținute de aceștia în cadrul organizației.” Având în vedere că eliberarea cardului IPPI se face individual pentru fiecare licențiat în parte, conform criteriilor stabilite, un răspuns general nu era posibil, mai ales că nu există în literatura de specialitate un card IPPI pentru pilot tandem sau pilot instructor. Programele de pregătire a elevilor care s-au prezentat la examinare cu o experiență de minimum 15 ore de zbor au urmat specificațiile din documentul SafePro Para, iar cele ale elevilor care s-au prezentat cu mai puțin de 15 ore de zbor specificațiile din documentul Para Pro, conform legii. În plus, procedurile noastre care sunt publice, verifică la examinare exact elementele de siguranță din documentul SafePro Para care se pot executa deasupra solului. Chiar dacă există diferențe în unele exerciții ale examenului practic pentru licența de pilot între Flyway și AZLR (cu excepția pilotului de tandem și a instructorului, care sunt identice), acest lucru nu implică o discrepanță în nivelul de experiență a piloților.

Responsabilitatea Flyway este să respecte procedurile și legile în vigoare, iar suspiciunile Asociației de Zbor Liber din România, care nu are nicio calitate în relația cu Flyway în afara faptului că ambele sunt acreditate de AACR și că fiecare are domenii clare stabilite în documentele de certificare, sunt nefondate. Așteptările AACR au fost și rămân de cooperare între cele două asociații în scopul asigurării unui zbor sigur în România. Condițiile de acreditare sunt publice pe siteurile ambelor asociații pentru informarea publicului interesat.
De asemenea, Flyway revalidează licențe, iar noua licență este emisă de Flyway. Nivelul de pregătire a unui pilot cu licență revalidată este evident superior celui al unui pilot care își obține licența pentru prima dată, fiind necesară o evaluare individuală, care este sarcina entității ce a primit responsabilitatea de a emite cardurile IPPI. Prin urmare, Flyway nu poate emite o evaluare generală a nivelului de pregătire a piloților licențiați și nu are datoria de a stoca informații de acest tip pentru a le furniza mai departe, această responsabilitate revenind AZLR-ului. Acesta a fost motivul pentru care Flyway a răspuns solicitării AZLR-ului afirmând că “Asociația Clubul Flyway nu este în măsură să se pronunța asupra nivelului IPPI al piloților care au obținut licența de la organizația noastră.”
În loc să aducă interpretări care au dus la o decizie abuzivă din partea AZLR, în spiritul cooperării dintre cele două asociații, această situație ar fi putut fi ușor clarificată printr-o solicitare de lămurire și stabilirea unei ședințe comune pentru evitarea sau eliminarea neînțelegerilor.

Dorim să adăugăm ceea ce menționează documentul CIVL SafePro Para:

 

Această situație, în cazul Flyway, implică faptul că nivelul de competență al unui pilot nu este direct menționat pe licență. Asta înseamnă că un pilot solicită modificarea nivelului IPPI doar dacă, din punct de vedere tehnic și al numărului de ore de zbor, precum și alte criterii specifice fiecărui nivel, se justifică o trecere la un nivel superior, și nu unul inferior. Doar în aceste circumstanțe, AZLR are dreptul să verifice condițiile specifice, însă totodată este obligată să respecte procedurile și reglementările în vigoare pentru fiecare caz în parte.
În prezent, AZLR pare să descalifice unii piloți după revalidare (avem exemple concrete în acest sens), adăugând criterii noi la evaluarea lor, care nu au fost menționate anterior, pentru a evita acordarea nivelului minim avut la licența anterioară. Există piloți care, după revalidare, deși aveau inițial nivelul IPPI5, au primit nivelul IPPI4, fiind retrogradați sub pretextul că nu au solicitat menținerea nivelului anterior.

Considerăm că decizia AZLR de a cere “solicitanţilor de IPPI Card deţinători de licenţă emisă de către Asociaţia Clubul Flyway Târgovişte, că pentru evaluarea şi acordarea nivelului international de competenţă şi profesionalism Safe Pro Para, conform procedurii de acordare a AZLR, este necesară o evaluare teoretică şi practică” este abuzivă și discriminatorie față de piloții licențiați de Flyway și denigrează Asociația Clubul Flyway.
În acest sens, vom iniția demersurile necesare către autorități pentru reglementarea acestei situații pe care nu o putem tolera.

Cardul IPPI este solicitat și plătit de către pilot, iar eliberarea acestuia este responsabilitatea organizației desemnate în funcție de licență, experiență în ani și ore de zbor. Am trimis o adresă la CIVL și am întrebat care este modalitatea prin care un pilot este retrogradat la un calificativ inferior, iar răspunsul a fost că nu există asemenea specificație. Nivelurile IPPI se modifică numai crescător în urma acumulării de experiență care se dovedește cu carnetul de zbor, nefiind necesară promovarea unei evaluări sau examen.

Comparând cererea de la CIVL (Federația Internațională de Zbor Liber) (vezi aici cererea) cu cea de la AZLR (vezi aici cererea), se poate observa diferența. Interpretarea subiectivă a regulilor nu este justificată.

Pentru exemplificare, pilotul menționat de AZLR avea 23 ore și jumătate de pregătire când a început pandemia și a făcut o pauză, deci avea peste nivelul minim cerut pentru IPPI4. Ulterior, și-a reluat pregătirea pentru a-și actualiza cunoștințele și s-a prezentat la examen cu o experiență totală de 26 de ore. SafePro Para specifică foarte clar că nivelul de licențiere este atins atunci când pilotul poate să zboare singur, fără supraveghere.

Trebuie luat în considerare faptul că în RACR-LPAN AUN. 2045 – Condiții specifice, solicitantul trebuie să demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de pregătire teoretică specifică desfășurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate. Comentariile denigratoare ale responsabilului de imagine de la AZLR, precum “Când veți da licențe pe dovada de achiziție a unei parapante?” arată lipsa lor de profesionalism și incapacitatea de a gestiona situații care necesită atenție.

În concluzie, Asociația Clubul Flyway este hotărâtă să își continue activitatea respectând legile și procedurile prin care a fost acreditată, îmbunătățind în permanență procesele care stau la baza activității și respectând toți piloții cu care interacționează, fără a face discriminări pe baza apartenenței la un anumit club sau asociație. Astfel, vă dorim zboruri plăcute și vă asigurăm că vom trata solicitarile dumneavoastră cu respect și integritate!

Nu rămâne indiferent!

Opiniile tale sunt valoroase pentru noi și ne ajută să îmbunătățim demersurile asociației. Așteptăm cu nerăbdare să auzim cum putem face experiența ta mai plăcută prin email la adresa info@flyway.ro 
Leonard Grigorescu