Eforturile noastre se concentrează asupra unei colaborări proactive și sinergice cu autoritățile, în vederea aducerii de modificări esențiale la OM 630. Ne-am angajat să lucrăm pentru a contura un cadru adaptat în totalitate nevoilor și intereselor comunității de piloți de parapantă din România.
Scopul nostru este să obținem o revizuire a acestui ordin, astfel încât să reflecte în mod precis și adecvat particularitățile și cerințele specifice ale piloților de parapantă. Prin această colaborare intensivă cu autoritățile, dorim să contribuim la crearea unei legislații flexibile și adaptabile, menite să faciliteze practicarea acestui sport într-un mod responsabil și conform normelor stabilite.
Stay informed, stay updated!
Articol original din OM 630 (tot ce este scris cu roșu ar fi eliminat din textul de lege și înlocuit cu textul cuprins la rubrica de modificări) | Modificări | Explicații |
Articolul 4 (5) Întreaga responsabilitate, precum și asumarea tuturor riscurilor legate de construcția, întreținerea, reparația și operarea/utilizarea aeronavelor ultraușoare revin persoanelor fizice angajate/participante în astfel de zboruri. | ||
Articolul 4 6) Pilotul comandant este operatorul aeronavei. Pilotul comandant decide dacă operează/utilizează sau nu o aeronavă în condițiile aferente zborului pe care intenționează să îl efectueze, astfel încât să fie asigurată siguranța zborului în conformitate cu reglementările aeronautice și legislația aplicabile. | ||
AERONAVE ULTRAUȘOARE – Definiții Aeronavele ultraușoare sunt aeronave caracterizate prin: a) un principiu simplu de concepție; b) o robustețe generală demonstrată; c) o aptitudine de a evolua cu motorul oprit suficientă pentru a realiza o aterizare pe un teren neamenajat în condiții de securitate satisfăcătoare; d) un pilotaj simplu care nu cere calități excepționale din partea pilotului; e) o întreținere simplă care este asigurată de proprietar. Dacă acesta dorește poate face apel la constructor sau la un profesionist. |
||
2. Aeronavele ultraușoare nemotorizate (denumite prescurtat AUN) 2.1. Aeronavele ultraușoare nemotorizate sunt aeronavele cu cel mult două locuri (inclusiv pilotul) ce pot fi lansate de pe picioare sau cu ajutorul unui tren de aterizare, de pe o înălțime sau cu ajutorul unui mijloc de ridicare (mosor, tractare). Acestea sunt: 2.1.1. planoarele ultraușoare inclusiv parapantele, deltaplanele sau giroplanoarele; |
||
Capitolul 1 Definiții și abrevieri RACR-LPAN AUN.1005 – Definiții Atunci când următorii termeni sunt folosiți în prezenta reglementare, ei au următorul înțeles: SAFE PRO- standarde internaționale recomandate de siguranță și instruire pentru deltaplan, stabilite de Federația aeronautică Internațională PARA PRO- standarde internaționale recomandate de siguranță și instruire pentru parapantă, stabilite de Federația aeronautică Internațională |
IPPI card – referință prin care diferite programe naționale pot fi comparate SAFE PRO DELTA – standarde internaționale recomandate de siguranță și instruire pentru deltaplan, stabilite de Federația Aeronautică Internațională. SAFE PRO PARA – standarde internaționale de siguranță și instruire recomandate pentru parapantă, stabilite de Federația Aeronautică Internațională. |
Folosirea sistemului Safe Pro Para este utilă pentru compararea sistemului național cu alte sisteme de licențiere prin folosirea unui standard stabilit de Federația Aeronautică Internațională. |
RACR-LPAN AUN. 2010 – Condiții de conformare Toate activitățile menționate la RACR-LPAN AUN.2005 se desfășoară numai cu respectarea strictă a cerințelor specifice aplicabile cuprinse în prezenta reglementare. |
||
RACR-LPAN AUN. 2035 – Coerciție Autoritatea de certificare poate, în orice moment, să limiteze privilegiile acordate, să suspende sau să retragă orice licență de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, orice calificare/autorizație specifică sau certificat de recunoaștere emis în conformitate cu prevederile prezentei reglementări, dacă solicitantul sau deținătorul nu a îndeplinit sau nu mai îndeplinește condițiile specificate în prezenta reglementare sau dacă se constată că titularul acesteia a încălcat prevederile legale specifice aplicabile sau a fost implicat în acțiuni de natură a afecta siguranța zborului. |
Pedepsele pentru eventualele încălcări ale legii sunt stabilite de codul aerian. Termenele folosite sunt foarte vagi și pot da naștere la interpretări diferite care să limiteze grav drepturile persoanelor care desfășoară aceste activități. | |
RACR-LPAN AUN. 2280 – Formulare de licență (d) Eliberarea licențelor se face pe baza semnăturii titularului (deținătorului) sau a unui împuternicit legal al acestuia, înscrisă pe copiile din registru. Documentul de împuternicire se atașează copiei licenței. + |
RACR-LPAN AUN. 2280 – Formulare de licență (d) Eliberarea licențelor se face pe baza semnăturii titularului (deținătorului) sau a unui împuternicit legal al acestuia, înscrisă pe copiile din registru. Documentul de împuternicire se atașează copiei licenței. Eliberarea licenței se va face în ziua promovării examenului sau la o dată ulterioară. În cazul în care licența nu poate fi predată personal titularului licenței, se va elibera în baza unei cereri trimise. Cererea pentru eliberarea licenței va fi semnată de solicitant și va avea trecută adresa la care va fi trimisă licența. |
Având în vedere că mulți piloți trebuie să parcurgă o distanță mare până la sediul autorității de certificare, este necesară o alternativă pentru transmiterea documentelor. |
(e) Până la eliberarea de către autoritatea de certificare a licenței și/sau, după caz, a anexei la aceasta sau a certificatului de recunoaștere, piloții de aeronave ultraușoare nemotorizate (inclusiv instructorii), declarați admiși în urma examinărilor teoretice și practice la sol și în zbor aferente, pot să-și exercite privilegiile pe baza procesului-verbal completat și semnat corespunzător, conform prevederilor prezentei reglementări.La cerere, un exemplar de proces-verbal se va completa și elibera solicitantului. | Pilotul care a promovat examenul poate să își exercite atribuțiile din ziua promovării examenului. Ar fi util, pentru evitarea birocrației excesive, eliberarea licenței la fața locului | |
RACR-LPAN AUN. 4020 – Carnetul de zbor (a) Piloții de aeronave ultraușoare nemotorizate trebuie să posede un carnet de zbor pe care aceștia îl completează pentru ținerea evidenței activității lor de zbor.(b) Activitatea de zbor efectuată ca pregătire, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări, este certificată de către instructorii de zbor cu care aceasta a fost efectuată, prin înscrierea numelui și a semnăturii acestora la rubrica “Observații” a carnetului de zbor.(c) Instructorii înscriu în carnetul de zbor activitatea de zbor efectuată, cu mențiunea “instruire” la rubrica “Scopul zborului”.(d) Carnetul de zbor trebuie să cuprindă următoarele rubrici:– data efectuării zborului;– numărul zborului;– locul în care se execută;– altitudinea de decolare;– durata zborului;– tipul aeronavei;– condițiile de zbor;– comentarii pe marginea zborului (rubrica observații);– tipul zborului (de instruire, tandem, etc.). |
RACR-LPAN AUN. 4020 -Evidența zborurilor (a) Piloții de aeronave ultraușoare nemotorizate trebuie să posede o evidență a zborurilor fie în format electronic sau pe suport de hârtie. Evidența zborurilor trebuie să cuprindă următoarele rubrici: – data efectuării zborului; – locul în care se execută; – altitudinea de decolare; – durata zborului; – tipul aeronavei; comentarii pe marginea zborului (rubrica observații). |
Majoritatea piloților își țin evidența în format electronic deoarece e mai simplu și oferă statistici care în formatul hârtie nu se pot genera. Informațiile sunt mult mai precise iar riscul de pierdere a datelor e mai mic. |
RACR-LPAN AUN. 4035 – Eliberarea de duplicate în cazul pierderii, furtului sau distrugerii licenței (inclusiv a anexei la aceasta) sau a certificatului de recunoaștereÎn cazul furtului, pierderii sau distrugerii licenței (inclusiv a anexei la aceasta) aflate în termen de valabilitate sau a certificatului de recunoaștere, titularii vor anunța acest fapt într-o publicație (ziar) de largă circulație, în vederea emiterii de duplicate, dovada acestui anunț fiind înaintată autorității de certificare împreună cu o cerere în acest sens. | RACR-LPAN AUN. 4035 – Eliberarea de duplicate în cazul pierderii, furtului sau distrugerii licenței (inclusiv a anexei la aceasta) sau a certificatului de recunoaștere. În cazul furtului, pierderii sau distrugerii licenței (inclusiv a anexei la aceasta) aflate în termen de valabilitate sau a certificatului de recunoaștere, titularul trimite o cerere către autoritatea de certificare pentru eliberarea unui duplicat. | Publicarea în ziar a pierderii unui document implică cheltuieli suplimentare, inutile. |
(f) Existența unui certificat medical corespunzător și a unui carnet de zbor este obligatorie pentru elevul pilot și pe perioada în care acesta desfășoară activitate de zbor în simplă sau dublă comandă cu un instructor. | (f) Existența unui certificat medical corespunzător și a unei evidențe a zborului este obligatorie pentru elevul pilot și pe perioada în care acesta desfășoară activitate de zbor în simplă sau dublă comandă cu un instructor. | Evidența zborului poate fi făcută și electronic. Carnetul de zbor în formatul clasic de hârtie e o metodă ineficientă și consumatoare de timp. |
Anexele 1-8 se completează cu scris de mână; | Anexele 1-8 se vor completa în format electronic, se vor scoate la imprimantă și vor fi semnate electronic sau cu semnătură olografă. | Digitalizarea trebuie să fie o prioritate pentru reformarea sistemului greoi existent. Posibilitatea de a greși la completarea formularelor e mult mai mică dacă se face electronic. |
Anexele 1-8 format | Se impune în multe locuri schimbarea formatului acestor anexe. |
Articol original din OM 630 (tot ce este scris cu roșu ar fi eliminat din textul de lege și înlocuit cu textul cuprins la rubrica de modificări) | Modificări | Explicații |
Capitolul 2 LICENȚIEREA PILOȚILOR DE AERONAVE ULTRAUȘOARE NEMOTORIZATEI. GeneralitățiRACR-LPAN AUN. 2005 – Aplicabilitate și aplicareAceastă reglementare stabilește cerințele specifice aplicabile pentru:(a) obținerea, revalidarea și reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate;(b) obținerea, revalidarea și reînnoirea calificării de instructor pentru pilotul de aeronave ultraușoare nemotorizate;(c) obținerea, revalidarea și reînnoirea autorizației de pilot tandem pentru pilotul de aeronave ultraușoare nemotorizate;(d) autorizarea ca examinatori a persoanelor care organizează și efectuează examinările teoretice și practice, la sol și în zbor, în vederea obținerii, revalidării, reînnoirii și recunoașterii licențelor de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și a calificărilor/autorizațiilor specifice;(e) obținerea altor calificări/autorizații/certificate specifice licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate;(f) recunoașterea licențelor de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate emise de autorități competente din alte state și a calificărilor/autorizațiilor specifice acestora;(g) obținerea licențelor de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și a calificărilor/autorizațiilor specifice prin echivalarea licențelor emise de alte state/autorități competente. | (e) obținerea altor calificări/autorizații/certificate specifice activității de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate. | Sunt o serie de activități conexe precum și activități asemănătoare care ar fi util să fie reglementate dar care nu necesită pregătirea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate. |
RACR-LPAN AUN. 2055 – Pregătirea teoretică specifică (a) Cursul (programul) de pregătire teoretică specifică în vederea obținerii licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate trebuie să cuprindă următoarele discipline, care se aplică specific fiecărei clase de aeronave: (b) Cursul (programul) de pregătire teoretică specifică în vederea obținerii licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate are o durată minimă obligatorie de 50 ore și trebuie să se desfășoare numai sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare. |
Pentru piloții de parapantă timpul de pregătire recomandat de la fiecare materie ar trebui redus la jumătate iar durata minimă obligatorie sa fie de 25 de ore. Legislație – 4h |
Pentru obținerea unei licențe de pilot de ultraușoare motorizate timpul de pregătire minimă este de 50 de ore. Aeronavele ultraușoare nemotorizate sunt mult mai simple, neavând motor și cel puțin la clasa parapantă este suficient jumătate din pregătirea unui pilot de aeronave ultraușoare motorizate. |
RACR-LPAN AUN. 2060 – Pregătirea practică, la sol și în zbor (a) Cursul (programul) de pregătire practică, la sol și în zbor, are o durată minimă recomandată, pe clase de aeronave ultraușoare nemotorizate, după cum urmează: (i) pentru deltaplane: conform SAFE PRO, Nivelul 3; (ii) pentru parapante: conform PARA PRO, Nivelul 3 |
(ii) pentru parapante: minimum 10 ore de zbor și 60 de decolări și de aterizări din cinci locuri diferite efectuate sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare. | Durata programului este corespunzătoare ghidului PARA PRO folosit până în momentul de față. Pentru evitarea confuziilor este necesar să se precizeze clar durata programului. Conținutul programului este suficient, având în vedere că la planor, care este un aparat de zbor mult mai complex și dificil de pilotat, programa de pregătire implică 15 ore de zbor. |
RACR-LPAN AUN. 2065 – Credite acordate (a) Pregătirea teoretică (i) Pentru un solicitant, care deține o licență de pilot, pentru alte clase/categorii de aeronave, autoritatea de certificare poate credita până la 100% din pregătirea teoretică specifică în vederea obținerii licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, la disciplinele prevăzute în RACR-LPAN AUN.2055 pentru obținerea acestei licențe. În cazul în care solicitantul nu deține pregătire la una sau mai multe discipline prevăzute în RACR-LPAN AUN.2055, acesta trebuie să efectueze pentru aceste discipline o pregătire conform RACR-LPAN AUN.2045 (a). Pilotul instructor sub supravegherea căruia s-a finalizat această pregătire eliberează solicitantului un certificat/atestat corespunzător conform RACR-LPAN AUN.2055. (ii) Un solicitant, care deține o licență de pilot, pentru alte clase/categorii de aeronave trebuie să fie examinat teoretic, în scris, la disciplinele menționate la RACR-LPAN AUN.2055 (a). Baremul de promovare este de 75%, pentru fiecare disciplină. (b) Pregătirea practică la sol și în zbor Un solicitant, care deține o licență de pilot, în termen de valabilitate, pe alte clase/categorii de aeronave, trebuie să efectueze un curs (program) de pregătire practică la sol și în zbor cu un conținut și o durată minimă care sunt stabilite, de la caz la caz, de autoritatea de certificare, fără însă ca aceasta să fie mai mică de 2 ore ca pilot de aeronavă ultraușoară nemotorizată din clasa pentru care solicită obținerea calificării/autorizației/autorizației, dintre care: (i) minimum 1 oră de zbor în simplă comandă, și (ii) minimum 5 decolări și 5 aterizări. Pentru parapante și deltaplane este necesar minim nivelul PARA PRO3, respectiv SAFE PRO3. Pilotul instructor sub supravegherea căruia s-a finalizat această pregătire eliberează solicitantului un certificat/atestat corespunzător conform RACR-LPAN AUN.2060 |
Cunostințele și experiența acumulată la pilotarea altor categorii de aeronave poate fi utilă. Nu are sens ca un pilot care are deja aceste cunoștințe să parcurgă pregătirea încă o dată. Dacă la alte clase de aeronave ultraușoare nemotorizate se acceptă un program de pregătire mult redus, este absurd ca la parapantă să fie necesară parcurgerea întregului program PARA PRO. Eliminarea acelei fraze ar permite ca pentru piloții care deja au experiență pe alte clase programul să poată fi redus până la 2 ore și 5 decolări și aterizări. | |
B. Revalidarea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate RACR-LPAN AUN. 2070 – Condiții generale pentru revalidarea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarea condiție generală:(a) certificatul medical corespunzător emis în conformitate cu cerințele specificate în prezenta reglementare este în termen de valabilitate. RACR-LPAN AUN. 2075 – Condiții specifice revalidarea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate se face pentru o perioadă de 60 de luni, cu respectarea prevederilor RACR-LPAN AUN.2070, de mai sus, dacă solicitantul demonstrează, într-o manieră acceptabilă autorității de certificare, că:(a) a efectuat, în ultimele 12 luni înainte de data expirării valabilității licenței, minimum 2 ore de zbor în calitate de pilot pe clasa de aeronave ultraușoare nemotorizate, pentru care solicită revalidarea, incluzând 5 decolări și 5 aterizări; și(b) a promovat examinarea teoretică scrisă, cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 punctul (a). Baremul de promovare este de 75%, pentru fiecare disciplină; și(c) a promovat, în ultimele 6 luni înainte de data expirării valabilității licenței, un test de verificare a competenței în zbor cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. Îndeplinirea condițiilor specifice se face prin prezentarea spre verificare a carnetului de zbor examinatorului autorizat cu care acesta efectuează testul de verificare a competenței în zbor prevăzut în acest caz. |
Îndeplinirea condițiilor specifice se face prin prezentarea spre verificare a evidenței zborurilor din care să reiasă că solicitantul îndeplinește condițiile minime. | Un pilot care zboară în mod regulat nu are sens să dea examen. Dacă face dovada pe baza carnetului de zbor că în perioada în care licența a fost în termen de valabilitate a avut activitate de zbor pe clasa respectivă de aeronavă, licența de zbor poate fi prelungită. Susținerea unor examene care nu au niciun sens implică cheltuieli inutile și timp pierdut atât pentru examinatori cât și pentru piloți. Excesul de birocrație diminuează respectarea sistemului de licențiere din România de către piloți și îi determină să caute alternative mai atrăgătoare. |
RACR-LPAN AUN. 2080 – Condiții echivalente de revalidare (a) În cazul în care solicitantul nu îndeplinește condiția privind experiența de zbor conform prevederilor RACR-LPAN AUN.2075 (a), el este obligat să parcurgă un curs (program) de reantrenare în zbor, pe aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită revalidarea; și (b) Cursul (programul) de reantrenare în zbor se desfășoară sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate/deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare și cuprinde minimum 2 ore de zbor, incluzând 5 decolări și 5 aterizări; și (c) Programul de reantrenare în zbor se desfășoară obligatoriu înaintea susținerii examinării teoretice scrise conform prevederilor RACR-LPAN AUN.2075 (b); și (d) După parcurgerea programului de reantrenare în zbor, solicitantul trebuie să promoveze un test de verificare a competenței în zbor cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. (e) Pilotul de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare sub a cărui supraveghere s-a finalizat cursul (programul) de reantrenare în zbor, eliberează absolvenților cursului (programului) respectiv un certificat/atestat corespunzător, într-o formă agreată de autoritatea de certificare. Certificatul/atestatul corespunzător agreat de autoritatea de certificare, teoretică și practică la sol și în zbor prevăzută la punctul RACR-LPAN AUN.2060. |
În cazul în care un pilot a avut o întrerupere mare și nu îndeplinește condițiile de revalidare, este normal să apeleze la ajutor calificat și să zboare sub supravegherea unui instructor. Odată ce parcurge programul de reantrenare, este în aceeași situație în care sunt piloții care au îndeplinit condițiile de revalidare. Nu are niciun sens susținerea unui examen. În loc de carnetul de zbor, va fi prezentat certificat/atestat corespunzător eliberat de instructorul cu care s-a finalizat programul de reantrenare. | |
C. Reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate RACR-LPAN AUN. 2085 – Condiții generale Pentru reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale: (a) certificatul medical corespunzător emis în conformitate cu cerințele specificate în prezenta reglementare este în termen de valabilitate. RACR-LPAN AUN. 2090 – Condiții specifice (1) Reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate se face pentru o perioadă de 60 de luni, cu respectarea prevederilor RACR-LPAN AUN.2085 de mai sus, dacă solicitantul demonstrează, într-o manieră acceptabilă autorității de certificare, că: |
||
(a) a absolvit, cu cel mult 12 luni înainte de data înregistrării cererii de reînnoire, un curs (program) de pregătire teoretică specifică pentru reînnoirea licenței, desfășurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării/autorizației de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare; și (b) a parcurs, cu cel mult 12 luni înainte de data înregistrării cererii de reînnoire, un curs (program) specific de reantrenare practică, la sol și în zbor, pe aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită reînnoirea licenței, desfășurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare. Durata cursului (programului) de reantrenare practică, la sol și în zbor, pentru reînnoirea licenței (inclusiv numărul de decolări și aterizări) este stabilită de autoritatea de certificare în funcție de perioada de întrerupere și de clasa de aeronave ultraușoare nemotorizate pentru care se solicită reînnoirea și cuprinde minimum 3 ore de zbor, incluzând 10 lansări și 10 aterizări. Conținutul cursului (programului) este stabilit de pilotul instructor sub supravegherea căruia acesta se desfășoară și se demonstrează printr-o fișă de pregătire teoretică și practică la sol și în zbor, completată și semnată de către pilotul instructor sub supravegherea căruia a fost finalizat cursul (programul) respectiv (teoretic și/sau practic); și (c) a promovat examinarea teoretică scrisă, cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 punctul (a). Baremul de promovare este de 75% pentru fiecare disciplină; și (d) a promovat, ulterior finalizării programului de reantrenare practică, la sol și în zbor, un test de verificare a competenței în zbor cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. |
(i) în caz de întrerupere mai mică de 2 ani: a parcurs, cu cel mult 12 luni înainte de data înregistrării cererii de reînnoire, un curs (program) specific de reantrenare practică, la sol și în zbor, pe aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită reînnoirea licenței, desfășurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare. Durata cursului (programului) de reantrenare practică, la sol și în zbor, pentru reînnoirea licenței cuprinde 2 ore de zbor, incluzând 5 lansări și 5 aterizări. Conținutul cursului (programului) este stabilit de pilotul instructor sub supravegherea căruia acesta se desfășoară și se demonstrează printr-o fișă de pregătire practică la sol și în zbor, completată și semnată de către pilotul instructor sub supravegherea căruia a fost finalizat cursul (programul) respectiv. | La o întrerupere de sub doi ani avem situații asemănătoare cu cele de la revalidare. După parcurgerea programului de reantrenare, pilotul este pregătit să își desfășoare activitatea. |
(ii) pentru o întrerupere de peste 2 ani: (a) a absolvit, cu cel mult 12 luni înainte de data înregistrării cererii de reînnoire, un curs (program) de pregătire teoretică specifică pentru reînnoirea licenței, desfășurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării/autorizației de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare; și (b) a parcurs, cu cel mult 12 luni înainte de data înregistrării cererii de reînnoire, un curs (program) specific de reantrenare practică, la sol și în zbor, pe aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită reînnoirea licenței, desfășurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare. Durata cursului (programului) de reantrenare practică, la sol și în zbor, pentru reînnoirea licenței (inclusiv numărul de decolări și aterizări) este stabilită de autoritatea de certificare în funcție de perioada de întrerupere și de clasa de aeronave ultraușoare nemotorizate pentru care se solicită reînnoirea și cuprinde 3 ore de zbor, incluzând 10 lansări și 10 aterizări. Conținutul cursului (programului) este stabilit de pilotul instructor sub supravegherea căruia acesta se desfășoară și se demonstrează printr-o fișă de pregătire teoretică și practică la sol și în zbor, completată și semnată de către pilotul instructor sub supravegherea căruia a fost finalizat cursul (programul) respectiv (teoretic și/sau practic); și (c) a promovat examinarea teoretică scrisă, cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 punctul (a). Baremul de promovare este de 75% pentru fiecare disciplină; și (d) a promovat, ulterior finalizării programului de reantrenare practică, la sol și în zbor, un test de verificare a competenței în zbor cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. |
La o întrerupere de peste doi ani există posibilitatea ca pilotul să mai fi pierdut din aptitudinile dobândite. Precizarea clară a duratei cursului duce la evitarea confuziilor. | |
RACR-LPAN AUN. 2095 – Cursul (programul) de pregătire teoretică pentru reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate – Durată și conținut Durata și conținutul cursului (programului) de pregătire teoretică specifică pentru reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate sunt stabilite de autoritatea de certificare, în funcție de perioada de întrerupere și de clasa de aeronave ultraușoare nemotorizate pentru care se solicită reînnoirea, fără a depăși însă durata și conținutul cursului (programului) de pregătire teoretică pentru obținerea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, conform celor specificate la RACR-LPAN AUN.2055. Durata cursului (programului) de pregătire teoretică specifică este proporțională cu perioada de întrerupere de la data expirării valabilității licenței, astfel: (i) 10 ore pentru întrerupere mai mică de 2 ani; (ii) 15 ore pentru întrerupere mai mică de 5 ani; (iii) 25 de ore pentru întrerupere mai mare de 5 ani. Conținutul cursului (programului) este stabilit de pilotul instructor sub supravegherea căruia acesta se desfășoară |
RACR-LPAN AUN. 2095 – Cursul (programul) de pregătire teoretică pentru reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate – Durată și conținut (i) 10 ore pentru întrerupere mai mică de 2 ani; |
Pilotul are deja cunoștințele, el doar trebuie să participe la un curs pentru a recapitula și a reaminti eventualele lucruri pe care le-a uitat. Cursul este util și pentru aflarea schimbărilor care eventual au apărut în domeniu. |
Capitolul 3 Cerințele procedurale de licențiere a pilotului de aeronave ultraușoare nemotorizateRACR-LPAN AUN. 3000 – Obținerea, revalidarea sau reînnoirea licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizateÎn vederea, după caz, obținerii, revalidării sau reînnoirii licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, solicitantul trebuie să depună la registratura autorității de certificare, prin intermediul instructorului sub a cărui supraveghere a finalizat pregătirea practică la sol și în zbor, un dosar (dosarul pilotului), care trebuie să cuprindă următoarele documente:– cerere-tip (Anexa 5);– procesul-verbal de examinare (Anexa 6);– chestionarele de examinare;– după caz, conform RACR-LPAN AUN, fișa de pregătire teoretică și practică la sol și în zbor (Anexa 3);– certificatul medical corespunzător, însoțit de o copie a acestuia;– după caz, declarație notarială conform celor precizate la RACR-LPAN AUN.4060 lit. (e);– autorizație de zbor în simplă comandă, emisă de instructor (în cazul obținerii licenței);– dovada achitării obligațiilor financiare corespunzătoare obținerii, revalidării sau reînnoirii licenței respective (copie chitanță achitare tarif etc.).Notă:În cazul în care, după verificarea de către autoritatea de certificare a dosarului pilotului, se constată conformarea cu prevederile RACR-LPAN AUN, se completează și se eliberează licența/anexa la licență solicitată, însoțită de certificatul medical corespunzător (conform RACR-LPAN AUN.1005).Autoritatea de certificare introduce în dosarul pilotului copia certificatului medical corespunzător.Cererea este vizată, după caz, de instructorul sub supravegherea căruia s-a efectuat cursul (programul) de pregătire practică la sol și în zbor.Licența/anexa la aceasta se emite în dublu exemplar, unul fiind introdus în dosarul pilotului.În cazul în care, după verificarea dosarului pilotului, se constată neconformități, se informează solicitantul pe scurt asupra acestora. | Anexa 7 declarația pe proprie răspundere. | Autorizația de zbor în simplă comandă are importanță doar pe parcursul pregătirii pentru obținerea licenței. Anexa 7 – Declarația pe proprie răspundere este importantă deoarece este dovada că participantul la aceste activități a luat la cunoștință eventualele riscuri asociate acestei activități. |
Articol original din OM 630 (tot ce este scris cu roșu ar fi eliminat din textul de lege și înlocuit cu textul cuprins la rubrica de modificări) | Modificări | Explicații |
IV. Obținerea, revalidarea și reînnoirea autorizației/calificării de pilot tandem pentru pilotul de parapantă A. Obținerea autorizației de pilot tandem RACR-LPAN AUN. 2165 – Condiții generale Pentru obținerea autorizației de pilot tandem, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale: (a) să aibă vârsta de minimum 21 de ani împliniți; și (b) să fie deținător al unui certificat medical corespunzător, în termen de valabilitate, emis în conformitate cu cerințele specificate în prezenta reglementare. |
||
(b) să demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de pregătire teoretică, aprobat corespunzător, specific pentru autorizația de pilot tandem, care trebuie să cuprindă disciplina “Metodologia zborului în tandem”, organizat de autoritatea de certificare sau persoana juridică română care desfășoară activități de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate și efectuat sub supravegherea unui instructor stabilit prin documentele de aprobare a cursului (programului) respectiv; și | (b) să demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de pregătire teoretică, specific pentru autorizația de pilot tandem, care trebuie să cuprindă disciplina “Metodologia zborului în tandem” cu durată de 6 ore, organizat de autoritatea de certificare sau persoana juridică română care desfășoară activități de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate și efectuat sub supravegherea unui instructor stabilit prin documentele cursului (programului) respectiv; și | Este necesară precizarea exactă a duratei cursului pentru a evita confuziile, respectiv birocrația excesivă ce derivă prin aprobarea inutilă a conținutului unor cursuri care se pot stabili clar în reglementarea prezentă. |
(c) să demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de instruire practică, la sol și în zbor, aprobat corespunzător, specific pentru autorizația de pilot tandem, organizat de autoritatea de certificare sau de o persoană juridică română care desfășoară activități de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate și efectuat sub supravegherea unui instructor stabilit prin documentele de aprobare a cursului (programului) respectiv. Durata minimă recomandată a cursului (programului) de instruire practică, la sol și în zbor, este de 6 ore; și | ||
Organizatorul elaborează și prezintă spre aprobare autorității de certificare cursul (programul) de pregătire teoretică și practică, sub forma unui document de aprobare a cursului (programului), care conține cel puțin următoarele date: – numele organizatorului și datele de identificare ale acestuia; – locul și perioada desfășurării; – lista cursanților; – lista lectorilor (instructori); – numele instructorului care supraveghează desfășurarea cursului (programului); – programa de pregătire, cu specificarea numărului de ore de pregătire pe discipline; – locul și perioada examinării teoretice de absolvire; – numele examinatorilor; – conținutul cursului (programului) de pregătire practică. |
– programa de pregătire, cu durata minimă de 18 ore și specificarea numărului de ore de pregătire pe discipline: Organizatorul elaborează cursul (programul) de pregătire teoretică și practică, sub forma unui document de organizare a cursului (programului), care conține cel puțin următoarele date: | E mai corect document de organizare a cursului. |
(f) să aibă o experiență minimă după cum urmează: (i) pentru parapante: conform PARA PRO, Nivelul 4. |
(i) pentru parapante: un total de 50 de ore; un total de minim 100 de zboruri; un total de 5 zboruri în teren variat în ascendență diferită, minimum 20 km fiecare (iar zborul de-a lungul numai aceleiași pante, nu este aprobată); un total de minimum 5 ore de zbor în curent termic; un total de minimum 5 ore de zbor în curent dinamic. | Considerăm că piloții cu calificarea de tandem trebuie să aibă o pregătire foarte bună, având în vedere că piloții deținători ai calificării de tandem dețin implicit și autorizația de zbor cu pasageri. |
RACR-LPAN AUN. 2175 – Examinarea teoretică – autorizația de pilot tandem Examinarea teoretică în vederea obținerii calificării/autorizației de pilot tandem este organizată și efectuată de organizatorul cursului (programului), prin examinatorii autorizați conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, sub supravegherea instructorului stabilit prin documentele de aprobare a cursului (programului) respectiv. Examinarea teoretică în vederea obținerii calificării/autorizației de pilot tandem se desfășoară înaintea examinării practice, la sol și în zbor. |
RACR-LPAN AUN. 2175 – Examinarea teoretică – autorizația de pilot tandem Examinarea teoretică, în vederea obținerii calificării/autorizației de pilot tandem, este organizată și efectuată de organizatorul cursului (programului), prin examinatorii autorizați conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, sub supravegherea instructorului stabilit prin documentele de organizare a cursului (programului) respectiv. Examinarea teoretică. în vederea obținerii calificării/autorizației de pilot tandem, se desfășoară înaintea examinării practice, la sol și în zbor. |
|
RACR-LPAN AUN. 2185 – Privilegii Deținătorul autorizației de pilot tandem are dreptul de a organiza și desfășura zboruri în tandem. |
Deținătorul autorizației de pilot tandem are dreptul de a organiza și desfășura zboruri în tandem. Deținătorii calificării de pilot de tandem au dreptul și dețin implicit și autorizația specială pentru zborul cu pasageri. Se consideră pasager persoana care zboară în tandem cu un pilot cu calificarea de tandem. | La aceste aeronave zborul în tandem nu este echivalentul cu zborul în dubla comandă. Parapanta de tandem are o singură comandă, persoana care zboară împreună cu pilotul de tandem având calitatea de pasager. |
(b) Pregătirea practică la sol și în zbor Un solicitant care deține o calificare/autorizație de instructor și/sau pilot pentru zbor cu pasager pe alte clase/categorii de aeronave trebuie să efectueze un curs (program) de pregătire practică la sol și în zbor, cu un conținut și o durată minimă care sunt stabilite, de la caz la caz, de autoritatea de certificare, fără însă ca aceasta să fie mai mică de stagiul PARA PRO 4 pentru aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa parapantă, pentru obținerea calificării/autorizației de pilot tandem, dintre care: (i) minimum 2 ore de zbor în dublă comandă; și (ii) minimum 10 decolări și 10 aterizări. |
SAFE PRO PARA 5 | |
(b) a promovat examinarea teoretică scrisă, cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 lit. (a). Baremul de promovare este de 75% la fiecare disciplină; și (c) a promovat, în ultimele 12 luni înainte de data expirării valabilității licenței, un test de verificare a competenței în zbor cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. |
Un pilot care a zburat 10 ore cu parapanta de tandem nu are nevoie de examinare. | |
RACR-LPAN AUN. 2210 – Condiții echivalente de revalidare a autorizației de pilot tandem Dacă solicitantul nu îndeplinește condiția specificată în RACR-LPAN AUN.2205 lit. (a), pentru revalidarea autorizației de pilot tandem, este necesar să efectueze un curs (program) de reantrenare în zbor, care include cel puțin 2 ore de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa parapantă, cuprinzând minimum 5 decolări și 5 aterizări. Testul de verificare a competenței în zbor specificat în RACR-LPAN AUN.2205 lit. (c) se desfășoară numai după finalizarea cursului (programului) de reantrenare în zbor. |
Pentru piloții care au făcut reantrenare nu este necesară susținerea unui examen. | |
C. Reînnoirea autorizației de pilot tandem (c) a promovat examinarea teoretică scrisă la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 punctul (a). Baremul de promovare este de 75% la fiecare disciplină; |
(c) pilotul de tandem care a avut întrerupere mai mult de 2 ani, a promovat examinarea teoretică scrisă la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 punctul (a). Baremul de promovare este de 75% la fiecare disciplină; (d) pilotul de tandem care a avut întrerupere mai mult de 2 ani, a promovat, ulterior finalizării programului de reantrenare practică, la sol și în zbor, un test de verificare a competenței cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. |
Pentru piloții care au avut o întrerupere mică nu e nevoie de examinare. |
Articol original din OM 630 (tot ce este scris cu roșu ar fi eliminat din textul de lege și înlocuit cu textul cuprins la rubrica de modificări) | Modificări | Explicații |
III. Obținerea, revalidarea și reînnoirea calificării de instructor pentru pilotul de aeronave ultraușoare nemotorizate A. Obținerea calificării de instructor |
||
RACR-LPAN AUN. 2110 – Condiții specifice Pentru obținerea calificării de instructor, suplimentar față de condițiile generale specificate în RACR-LPAN AUN.2105, solicitantul trebuie: (a) să dețină de cel puțin 5 ani o licență de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită calificarea/autorizația, în termen de valabilitate; și (b) să demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de pregătire teoretică, aprobat corespunzător, specific pentru calificarea/autorizația de instructor, care trebuie să cuprindă disciplina “Metodologia instruirii la sol și în zbor”, organizat de autoritatea de certificare sau de o persoană juridică română care desfășoară activități de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate și efectuat sub supravegherea unui instructor stabilit prin documentele de aprobare a cursului (programului) respectiv; și |
(b) să demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de pregătire teoretică, aprobat corespunzător, specific pentru calificarea/autorizația de instructor, care trebuie să cuprindă disciplina “Metodologia instruirii la sol și în zbor”, cu durata de 12 de ore. | Este necesară stabilirea numărului de ore de pregătire pentru a evita interpretări ale legii care pot da naștere la exagerări sau la aprobarea unor cursuri care să nu fie suficient de cuprinzătoare. |
(c) să demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de instruire practică, la sol și în zbor, aprobat corespunzător, specific pentru calificarea/autorizația de instructor, organizat de autoritatea de certificare sau de o persoană juridică română care desfășoară activități de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate și efectuat sub supravegherea unui instructor stabilit prin documentele de aprobare a cursului (programului) respectiv. Durata minimă recomandată a cursului (programului) de instruire practică, la sol și în zbor, este de 6 ore; și | Aprobarea cursului se face prin respectarea prevederilor OM 630 cuprinse în RACR LPAN AUN. Conformarea cursului cu prevederile legale se face prin instructorul desemnat pentru supravegherea cursului, respectiv controlul efectuat de examinatori autorizați altele decât cele aprobate ca examinatori în cadrul cursului (programului). | |
Organizatorul elaborează și prezintă spre aprobare autorității de certificare cursul (programul) de pregătire teoretică și practică, sub forma unui document de aprobare a cursului (programului), care conține cel puțin următoarele date: – numele organizatorului și datele de identificare ale acestuia; – locul și perioada desfășurării; – lista cursanților; – lista lectorilor (instructori); – numele instructorului care supraveghează desfășurarea cursului (programului); – programa de pregătire, cu specificarea numărului de ore de pregătire pe discipline; – locul și perioada examinării teoretice de absolvire; – numele examinatorilor; – conținutul cursului (programului) de pregătire practică. |
– programa de pregătire care să aibă o durată minimă de 30 de ore cu specificarea numărului de ore de pregătire pe discipline. | Este necesară stabilirea numărului de ore de pregătire pentru a evita interpretări ale legii care pot da naștere la exagerări sau la aprobarea unor cursuri care să nu fie suficient de cuprinzătoare. Numărul de ore propus este pe baza experienței deținute, respectiv a programei de pregătire a instructorilor de planor. |
(f) să aibă o experiență minimă după cum urmează: (i) pentru deltaplane: conform SAFE PRO, Nivelul 5; (ii) pentru parapante: conform PARA PRO, Nivelul 5; |
(ii) pentru parapante: un total de 50 de ore; un total de minim 100 de zboruri; un total de 5 zboruri în teren variat în liftare diferită, minimum 20 km fiecare (iar zborul de-a lungul numai aceleiași pante nu este aprobată); un total de minimum 5 ore de zbor în termic; un total de minimum 5 ore de zbor în dinamic. | Durata programului este corespunzător ghidului PARA PRO folosit până în momentul de față. Pentru evitarea confuziilor este necesar să se precizeze clar durata programului. Conținutul programului este suficient și se încadrează la cele mai severe criterii de obținere a nivelului cerut pentru instructori. |
RACR-LPAN AUN. 2115 – Examinarea teoretică – calificarea de instructor (a) Examinarea teoretică în vederea obținerii calificării de instructor este organizată și efectuată de organizatorul cursului (programului), prin examinatorii autorizați conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, sub supravegherea instructorului stabilit prin documentele de aprobare a cursului (programului) respectiv. |
La examinare prezența instructorului devine inutilă. | |
RACR-LPAN AUN. 2125 – Privilegii Deținătorul calificării de instructor are dreptul de a organiza și desfășura instruirea teoretică și practică, la sol și în zbor, a personalului navigant în vederea obținerii/revalidării/reînnoirii/recunoașterii licențelor/calificărilor/autorizațiilor până la nivelul deținut de el însuși. Deținătorul calificării de instructor are dreptul de a efectua activități de zbor în tandem. |
Activitatea de instruire la parapantă nu are nicio legătură cu zborul în tandem. Nu este obligatoriu ca instructorul să zboare în tandem cu elevul ca să îl învețe să zboare. La parapantă nu există aparate de zbor cu dublă comandă, ca atare sistemul de pregătire în zbor se desfășoară exclusiv în simplă comandă. Calificarea de tandem este complet diferită de cea de instructor atât ca pregătire cât și ulterior ca și activitate de zbor. | |
(b) Pregătirea practică la sol și în zbor Un solicitant care deține o calificare/autorizație de instructor pe alte clase/categorii de aeronave trebuie să efectueze un curs (program) de pregătire practică la sol și în zbor, cu un conținut și o durată minimă care sunt stabilite, de la caz la caz, de autoritatea de certificare, fără însă ca aceasta să fie mai mică de 4 ore pe aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită obținerea calificării/autorizației de instructor, dintre care: (i) minimum 2 de ore de zbor în simplă comandă; și (ii) minimum 10 decolări și 10 aterizări. Pilotul instructor sub supravegherea căruia s-a finalizat această pregătire eliberează solicitantului un certificat/atestat corespunzător conform RACR-LPAN AUN.2060. Pentru parapante și deltaplane este necesar minim nivelul PARA PRO5, respectiv SAFE PRO5 |
Din textul de lege în forma actuală nu reiese clar cât este programul minim de pregătire pentru solicitanții clasa parapantă și deltaplan. Atât în cazul clasei de parapantă, cât și în cel al clasei de deltaplan, se acceptă acreditarea experienței anterioare, cu condiția să fie însoțită de o pregătire suplimentară de cel puțin 4 ore. | |
B. Revalidarea calificării de instructor RACR-LPAN AUN. 2140 – Condiții generale Pentru revalidarea calificării/autorizației de instructor, solicitantul trebuie să fie deținător al unui certificat medical corespunzător, emis în conformitate cu cerințele specificate în prezenta reglementare, în termen de valabilitate. RACR-LPAN AUN. 2145 – Condiții specifice Revalidarea calificării de instructor se face pentru o perioadă de 60 de luni, cu respectarea prevederilor RACR-LPAN AUN.2140 de mai sus, dacă solicitantul demonstrează, într-o manieră acceptabilă autorității de certificare, că: (a) a efectuat, în ultimele 12 luni înainte de data expirării valabilității licenței, minimum 10 ore de zbor în calitate de instructor și a instruit cel puțin 3 elevi piloți; și (b) a promovat examinarea teoretică scrisă, cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V, la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 lit. (a). Baremul de promovare este de 75% la fiecare disciplină; și (c) a promovat, în ultimele 12 luni înainte de data expirării valabilității licenței, un test de verificare a competenței în zbor cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. Demonstrarea de către solicitant, într-o manieră acceptabilă autorității de certificare, a îndeplinirii condițiilor specifice prevăzute în RACR-LPAN AUN.2145 (a) se face prin prezentarea spre verificare a situației elevilor piloți instruiți și a carnetului de zbor examinatorului autorizat cu care acesta efectuează testul de verificare a competenței în zbor prevăzut în acest caz. |
(a) a efectuat, în ultimele 12 luni înainte de data expirării valabilității licenței, minimum 10 ore de zbor și activitate continuă de instruire. Demonstrarea de către solicitant, într-o manieră acceptabilă autorității de certificare, a îndeplinirii condițiilor specifice prevăzute în RACR-LPAN AUN.2145 se face prin prezentarea spre verificare a carnetului de zbor către autoritatea de certificare. | La parapantă nu există dublă comandă pentru ca instructorul să zboare în calitate de instructor. Un instructor care are deja o experiență de 5 ani știe responsabilitatea mare pe care o implică activitatea de instruire. Deținerea licenței nu absolvă instructorul de răspunderea civilă și penală în cazul în care face o eventuală greșeală. Un instructor care a avut întrerupere în activitatea de instruire va efectua un program de reantrenare sub supravegherea unui instructor cu licență în termen de valabilitate. |
RACR-LPAN AUN. 2150 – Condiții echivalente de revalidare a calificării de instructor (a) Dacă solicitantul nu îndeplinește condiția specificată în RACR-LPAN AUN.2145, punctul (a), pentru revalidarea calificării de instructor este necesar să efectueze un curs (program) de reantrenare în zbor, care include cel puțin 2 ore de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită revalidarea, cuprinzând minimum 5 decolări și 5 aterizări; și (b) Testul de verificare a competenței în zbor specificat în RACR-LPAN AUN.2145, punctul (c), se desfășoară numai după finalizarea cursului (programului) de reantrenare în zbor. (c) Pilotul de aeronave ultraușoare nemotorizate deținător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerințele din prezenta reglementare, sub a cărui supraveghere s-a finalizat cursul (programul) de reantrenare în zbor, pentru revalidarea calificării de instructor eliberează absolvenților cursului (programului) respectiv un certificat/atestat corespunzător, într-o formă agreată de autoritatea de certificare. Certificatul/atestatul corespunzător agreat de autoritatea de certificare, prevăzut în RACR-LPAN AUN.2150 (c) este constituit de fișa de pregătire teoretică și practică la sol și în zbor prevăzută la punctul RACR-LPAN AUN.2060. |
(a) Dacă solicitantul nu îndeplinește condiția specificată în RACR-LPAN AUN.2145, punctul (a), pentru revalidarea calificării de instructor este necesar să efectueze un curs (program) de reantrenare în zbor, care include cel puțin 2 ore de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate din clasa pentru care solicită revalidarea, cuprinzând minimum 5 decolări și 5 aterizări; și activitate de instruit cu elevi la clasa de aeronavă la care deține licență efectuat sub supravegherea unui instructor. | Nu are sens organizarea unui examen. După efectuarea programului de reantrenare instructorul poate să își continue activitatea. |
C. Reînnoirea calificării de instructor RACR-LPAN AUN. 2155 – Condiții generale Pentru reînnoirea calificării de instructor, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale: (a) să fie deținător al unui certificat medical corespunzător, emis în conformitate cu cerințele specificate în prezenta reglementare, în termen de valabilitate. |
||
(c) a promovat examinarea teoretică scrisă la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 punctul (a). Baremul de promovare este de 75% la fiecare disciplină; (d) a promovat, ulterior finalizării programului de reantrenare practică, la sol și în zbor, un test de verificare a competenței cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. |
(c) instructorul care are o întrerupere mai mare de 2 ani în activitatea de instruire, a promovat examinarea teoretică scrisă la fiecare din disciplinele menționate în RACR-LPAN AUN.2055 punctul (a). Baremul de promovare este de 75% la fiecare disciplină; (d) instructorul care are o întrerupere mai mare de 2 ani în activitatea de instruire, a promovat, ulterior finalizării programului de reantrenare practică, la sol și în zbor, un test de verificare a competenței cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. |
Instructorii cu licența expirată în mai puțin de doi ani nu au nevoie de examinare. |
Articol original din OM 630 (tot ce este scris cu roșu ar fi eliminat din textul de lege și înlocuit cu textul cuprins la rubrica de modificări) | Modificări | Explicații |
RACR-LPAN AUN. 2020 – Calitatea de membru al echipajului de conducere – Licențe străine emise de autoritățile competente din alte state | ||
(a) O persoană, deținătoare a unei licențe de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate emise, în conformitate cu prevederile specifice aplicabile, de către autoritatea competentă dintr-un alt stat, este autorizată să acționeze ca membru al unui echipaj de conducere pentru o aeronavă ultraușoară nemotorizată identificată/înmatriculată sau care operează în România, numai dacă deține un certificat de recunoaștere, emis de autoritatea de certificare, aflat în termen de valabilitate, care demonstrează conformarea cu cerințele specificate în prezenta reglementare și care este corespunzătoare atribuțiilor pe care persoana în cauză trebuie să le îndeplinească la bord | ||
(b) Deținătorul certificatului de recunoaștere, emis de autoritatea de certificare, pentru o licență de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate este obligat să poarte asupra să certificatul de recunoaștere și licența corespunzătoare, precum și certificatul medical corespunzător, ori de câte ori se află la bordul unei aeronave ultraușoare nemotorizate, identificată/înmatriculată sau care operează în România, în scopul îndeplinirii atribuțiilor care-i revin în calitate de membru al echipajului de conducere.Piloți de parapantă și deltaplan:(1) Certificatul de recunoaștere este reprezentat de IPPI Card (International Pilot Profiency Identification, al cărui tipizat este cel stabilit de Federația Aeronautică Internațională – FAI), certificat care atestă nivelul de pregătire al pilotului respectiv conform PARA PRO (Recommended International Paraglider Standards of Safety Training), respectiv SAFE PRO (Recommended International Hang Gliders Standards of Safety Training).(2) Licența corespunzătoare certificatului de recunoaștere este cea emisă de autoritatea competentă a statului respectiv. | ||
Piloți de parapantă și deltaplan:(1) Certificatul de recunoaștere este reprezentat de IPPI Card (International Pilot Profiency Identification, al cărui tipizat este cel stabilit de Federația Aeronautică Internațională – FAI), certificat care atestă nivelul de pregătire al pilotului respectiv conform PARA PRO (Recommended International Paraglider Standards of Safety Training), respectiv SAFE PRO (Recommended International Hang Gliders Standards of Safety Training).(2) Licența corespunzătoare certificatului de recunoaștere este cea emisă de autoritatea competentă a statului respectiv. | (1) Certificatul de recunoaștere este reprezentat de IPPI Card (International Pilot Proficiency Identification, al cărui tipizat este cel stabilit de Federația Aeronautică Internațională – FAI), certificat care atestă nivelul de pregătire a pilotului respectiv conform SAFE PRO PARA (Recommended International Paraglider Standards of Safety Training), respectiv SAFE PRO DELTA(Recommended International Hang Gliders Standards of Safety Training) | |
VII. Recunoașterea licențelor de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate emise de autorități competente din alte state și a calificărilor/autorizațiilor specifice acestora RACR-LPAN AUN. 2260 – Condiții de recunoaștere Autoritatea de certificare poate recunoaște o licență de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și o calificare/autorizație specifică emisă, în conformitate cu cerințele specifice aplicabile, de către o autoritate competentă dintr-un alt stat, dacă solicitantul demonstrează că: |
VII. Recunoașterea licențelor de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate emise de autorități competente din alte state și a calificărilor/autorizațiilor specifice acestora. RACR-LPAN AUN. 2260 – Condiții de recunoaștere Autoritatea de certificare va recunoaște o licență de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și o calificare/autorizație specifică emisă, în conformitate cu cerințele specifice aplicabile, de către o autoritate competentă dintr-un alt stat, dacă solicitantul demonstrează că: |
Legea nu poate să lase loc pentru interpretări. Este necesară o formulare clară și concisă. |
(b) a promovat examinarea teoretică scrisă organizată de un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V. Baremul de promovare este de 75% la fiecare disciplină. Disciplinele de examinare sunt stabilite de autoritatea de certificare, de la caz la caz, în funcție de documentele privind pregătirea teoretică și practică deținută, prezentate de solicitant; și”Legislație aeronautică și reglementări” este disciplina la care se susține în mod obligatoriu examinare teoretică în vederea eliberării certificatului de recunoaștere.Dacă examinarea teoretică se efectuează la toate disciplinele prevăzute în prezenta reglementare, corespunzător licenței și calificărilor/autorizațiilor solicitate a fi recunoscute, autoritatea de certificare consideră disciplinele respective ca fiind cele stabilite conform prezentului capitol;(c) a promovat examinarea practică, la sol și în zbor, desfășurată cu un examinator autorizat conform RACR-LPAN AUN, Capitolul 2, pct. V; și | Organizarea unor examene pentru piloți străini care de cele mai multe ori sunt doar pentru un scurt timp în România este dificilă și inutilă. Certificatul de recunoaștere se eliberează doar dacă licența străină a fost eliberată în baza unei pregătiri care este la nivelul cuprins de prezenta reglementare. | |
În cazul calificărilor piloților de deltaplane sau parapante prezentarea IPPI Card-ului este suficientă fără a mai necesita examinări teoretice. | În cazul calificărilor piloților de deltaplane sau parapante, prezentarea IPPI Card-ului este suficientă, fără a mai necesita examinări teoretice și practice sau alte documente. | |
RACR-LPAN AUN. 3015 – Obținerea certificatului de recunoaștere În vederea obținerii certificatului de recunoaștere, solicitantul trebuie să depună la registratura autorității de certificare, prin intermediul examinatorului cu care acesta a promovat examinarea practică la sol și în zbor, conform RACR-LPAN ULM.2260, un dosar (dosarul pilotului), care trebuie să cuprindă următoarele documente:– o cerere în vederea obținerii certificatului de recunoaștere;– procesul-verbal de examinare (Anexa 6);– chestionarele de examinare;– certificatul medical corespunzător, însoțit de o copie a acestuia;– o copie a licenței corespunzătoare certificatului de recunoaștere, având menționat pe ea, de către examinator, “conform cu originalul”, cu data și sub semnătura acestuia;– dovada achitării obligațiilor financiare corespunzătoare obținerii certificatului de recunoaștere respectiv (copie chitanță achitare tarif etc.).Notă:În cazul în care, după verificarea de către autoritatea de certificare a dosarului pilotului, se constată conformarea cu prevederile RACR-LPAN AUN, se completează și se eliberează certificatul de recunoaștere, însoțit de certificatul medical corespunzător (conform RACR-LPAN ULM.1005).Autoritatea de certificare introduce în dosarul pilotului copia certificatului medical corespunzător.Certificatul de recunoaștere se emite în dublu exemplar, unul fiind introdus în dosarul pilotului.În cazul în care, după verificarea dosarului pilotului, se constată neconformități se informează solicitantul pe scurt asupra acestora. |
La eliberarea certificatelor de recunoaștere nu se impune susținerea unui examen. |
Articol original din OM 630 (tot ce este scris cu roșu ar fi eliminat din textul de lege și înlocuit cu textul cuprins la rubrica de modificări) | Modificări | Explicații |
VIII. Obținerea licențelor de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și a calificărilor/autorizațiilor specifice prin echivalarea licențelor emise de alte state/autorități competente RACR-LPAN AUN. 2270 – Condiții generale Autoritatea de certificare poate elibera licențe de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și calificări/autorizații specifice prin echivalarea licențelor și a calificărilor/autorizațiilor specifice emise de alte state/autorități competente, dacă cerințele specifice în baza cărora acestea au fost emise se situează, cel puțin, la nivelul celor din prezenta reglementare. Licențele de pilot aeronave ultraușoare nemotorizate eliberate de alte state/autorități competente se pot echivala, prin eliberarea de licențe conform RACR-LPAN AUN, dacă solicitantul demonstrează autorității de certificare, prin documente relevante, că cerințele în baza cărora acestea au fost emise se situează cel puțin la nivelul celor prevăzute în prezenta reglementare. Documente relevante pot fi:(i) copii ale actelor normative specifice;(ii) adeverințe emise de autoritățile competente;(iii) IPPI Card, pentru piloții de parapante și deltaplane;(iv) alte documente acceptate de către autoritatea de certificare. |
VIII. Obținerea licențelor de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și a calificărilor/autorizațiilor specifice prin echivalarea licențelor emise de alte state/autorități competente RACR-LPAN AUN. 2270 – Condiții generale Autoritatea de certificare va elibera licențe de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate și calificări/autorizații specifice prin echivalarea licențelor și a calificărilor/autorizațiilor specifice emise de alte state/autorități competente, dacă cerințele specifice în baza cărora acestea au fost emise se situează, cel puțin, la nivelul celor din prezenta reglementare. Licențele de pilot aeronave ultraușoare nemotorizate eliberate de alte state/autorități competente se pot echivala, prin eliberarea de licențe conform RACR-LPAN AUN, dacă solicitantul demonstrează autorității de certificare, prin documente relevante, că cerințele în baza cărora acestea au fost emise se situează cel puțin la nivelul celor prevăzute în prezenta reglementare. Documente relevante pot fi:(i) copii ale actelor normative specifice;(ii) adeverințe emise de autoritățile competente;(iii) IPPI Card, pentru piloții de parapante și deltaplane;(iv) alte documente acceptate de către autoritatea de certificare. |
Legea nu poate să lase loc pentru interpretări. Este necesară o formulare clară și concisă. |
Articol original din OM 630 (tot ce este scris cu roșu ar fi eliminat din textul de lege și înlocuit cu textul cuprins la rubrica de modificări) | Modificări | Explicații |
RACR-LPAN AUN. 2255 – Alte calificări/autorizații/certificate/atestate Autoritatea de certificare poate stabili și acorda, în cadrul fiecărei calificări de clasă (deltaplane, parapante, planoare ultraușoare, giroplanoare, baloane ultraușoare cu gaz, baloane ultraușoare cu aer cald, baloane ultraușoare cu gaz și arzător aeropurtat, baloane ultraușoare cu gaz cu anvelopa presurizată), alte autorizații specifice licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, pe lângă cele de pilot comandant, instructor și/sau pilot tandem parapantă, cum ar fi: lansări de parașutiști, remorcaj, zbor cu pasageri, precum și altele, în funcție de clasa aeronavei și opțiunile de echipare ale acesteia. |
RACR-LPAN AUN. 2255 – Alte calificări/autorizații/certificate/atestate Autoritatea de certificare poate stabili și acorda, în cadrul fiecărei calificări de clasă (deltaplane, parapante, planoare ultraușoare, giroplanoare, baloane ultraușoare cu gaz, baloane ultraușoare cu aer cald, baloane ultraușoare cu gaz și arzător aeropurtat, baloane ultraușoare cu gaz cu anvelopa presurizată), alte autorizații specifice de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate, pe lângă cele de pilot comandant, instructor și/sau pilot tandem parapantă, cum ar fi: lansări de parașutiști, remorcaj, zbor cu pasageri, tehnician de verificări, tehnician de reparații, plior parașute de rezervă, operator mosor, precum și altele, în funcție de clasa aeronavei și opțiunile de echipare ale acesteia. |
Sunt activități conexe zborului cu aeronave ultraușoare dar pentru care nu este necesar ca persoana în cauză să dețină o licență de pilot. |
a) Autoritatea de certificare acordă autorizații specifice (speciale) aferente licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, astfel: lansări de parașutiști, zbor în remorcaj, zbor cu pasageri. | a) Autoritatea de certificare acordă autorizații specifice (speciale) aferente licenței de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, astfel: lansări de parașutiști, zbor în remorcaj, zbor cu pasageri, operator mosor, tehnician de reparații, tehnician de verificări, plior parașute de rezervă. | Este necesar ca piloții să aibă posibilitatea să apeleze la personal profesionist. Anumite activități pot fi efectuate de persoane care nu au licență de pilot dar care fiind profesioniști să poată să fie mai bine pregătiți decât un pilot al cărui scop este să zboare. |
b) Autorizația de lansări de parașutiști se acordă numai piloților de aeronave ultraușoare nemotorizate deținători ai calificării de instructor, cele pentru remorcaj și zbor cu pasageri putându-se acordă și deținătorilor de licențe de pilot sau pilot tandem de aeronave ultraușoare nemotorizate. | b) Autorizația de lansări de parașutiști se acordă numai piloților de aeronave ultraușoare nemotorizate deținători ai calificării de pilot tandem, cele pentru remorcaj putându-se acorda și deținătorilor de licențe de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate. | Pentru a lansa parașutiști trebuie ca persoana respectivă să poată să zboare cu pasageri. Instructorul este pregătit să instruiască. |
e) Autorizația specială pentru zborul cu pasageri se poate acorda deținătorilor de licență de pilot de aeronave ultraușoare nemotorizate, numai dacă aceștia posedă experiența minimă de zbor prevăzută în RACR-LPAN AUN.2110 (f) corespunzătoare instructorilor.f) Deținătorii calificării de instructor au dreptul și dețin implicit și autorizația specială pentru zborul în remorcaj și zborul cu pasageri. | Pentru zborul cu pasageri este obligatorie deținerea calificării de tandem. | |
g) Activitățile de zbor efectuate pe baze comerciale pot fi efectuate numai de către piloții de aeronave ultraușoare nemotorizate deținători ai calificării de instructor. | g) Activitățile de zbor efectuate pe baze comerciale pot fi efectuate numai de către piloții de aeronave ultraușoare nemotorizate deținători ai calificării de instructor sau de pilot de tandem. | Pilotul de tandem are răspundere la fel de mare ca și instructorul. |
Conținut | Modificări | Explicații |
Articolul 2 Aeronavele ultraușoare pot efectua zboruri în spațiul aerian național fără a deține certificate de tip și/sau de navigabilitate, în baza unor documente echivalente de navigabilitate sau fără niciun astfel de document, în conformitate cu cerințele aplicabile prevăzute în anexe.(la 01-01-2023, Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 554 din 25 mai 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 03 iunie 2022 ) | ||
Articolul 3 (3) Aeronavele ultraușoare nemotorizate din categoria parapantelor și deltaplanelor pot fi operate/utilizate în spațiul aerian național fără a deține certificat de înmatriculare/ identificare.(la 01-01-2023, Articolul 3 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 554 din 25 mai 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 03 iunie 2022 ) | ||
Articolul 4(1) Operarea/Utilizarea aeronavelor ultraușoare înmatriculate în România este limitată la efectuarea zborurilor în interes propriu, particulare și școală, așa cum sunt definite acestea în Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile respectării cerințelor și limitărilor aplicabile prevăzute în anexele nr. 2-5. | (3) Zborurile în interes propriu reprezintă operațiunile de aviație generală, altele decât transporturile aeriene în interes propriu, efectuate de persoane fizice sau juridice, cu aeronave civile proprii sau închiriate, pentru și în susținerea nevoilor activităților proprii, fără perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia în bunuri ori servicii. Zborurile în interes propriu includ și zborurile efectuate exclusiv în scop sportiv. | |
RACR-CCO AUN. 1015 – Principii generale(1) Pentru a fi admisă (utilizată/operată), o aeronavă ultraușoară nemotorizată neomologată trebuie să posede un certificat de identificare, cu excepția parapantelor și deltaplanelor. Condițiile de utilizare/operare a acesteia în baza acestui certificat se regăsesc în anexa la certificatul de identificare, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări.(2) Aeronavele AUN primare pot fi omologate dacă solicitantul omologării demonstrează că, din punct de vedere al navigabilității, cerințele în baza cărora se solicită a fi omologate se situează cel puțin la nivelul celor prevăzute în prezenta reglementare.RACR-C | ||
RACR-CCO AUN. 1145 – Documentele emise de alte state/autorități(1) Documentele de omologare emise de alte state/autorități pot fi echivalate, la cerere, cu certificatul de omologare (prin emiterea unui CO) numai dacă cerințele în baza cărora acestea au fost emise sunt cel puțin la nivelul celor precizate în prezenta reglementare.(2) Documentele de omologare emise de alte state/autorități pot fi de asemenea recunoscute.(3) Perioada de valabilitate a documentelor echivalente sau, după caz, a documentelor de recunoaștere nu poate fi mai mare decât perioada de valabilitate acordată documentelor emise de către statul/autoritatea respectivă.(4) Categoriile de zboruri pe care aeronava ale cărei documente se echivalează sau, după caz, se recunosc este autorizată să le efectueze pot fi cel mult cele prevăzute de prezenta reglementare, dar nu altele decât cele stabilite de către emitentul documentelor echivalate sau, după caz, recunoscute. | Aeronavele omologate în alte țări pot fi recunoscute. | |
RACR-CCO AUN. 1160 – Aeronavele AUN neomologateCu excepția parapantelor și deltaplanelor, aeronavele AUN neomologate pot fi utilizate numai dacă posedă un Ci, având înscrise în anexă, după caz, categoriile de zboruri pentru care sunt autorizate.Aeronavele AUN neomologate vor putea efectua următoarele categorii de zboruri:(1) zboruri în interes propriu;(2) zboruri particulare;(3) zboruri tehnice în vederea omologării;(4) prin excepție de la cele prevăzute mai sus, o aeronavă AUN neomologată poate fi utilizată pentru instruire în vederea calificării pentru clasa respectivă de aeronave, dar numai în situația în care cel instruit este și proprietarul acesteia.Notă:(1) Aeronavele neomologate vor putea fi utilizate numai de către piloții calificați pentru clasa respectivă de aeronave.(2) Transportul de pasageri este interzis.(3) Oricare altă persoană, aflată la bordul aeronavei, în afară de pilotul calificat și elevul pilot pentru clasa respectivă de aeronavă, este considerată, în sensul prezentei reglementări, pasager și atunci se aplică Nota (2).(4) Aeronava neomologată va purta o inscripție cu mențiunea “Această aeronavă este neomologată”, care va fi plasată la loc vizibil astfel încât să poată fi citită de către utilizatori.(5) Parapantele și deltaplanele neomologate vor fi utilizate fără a avea certificat de identificare și anexa la acesta. | ||
RACR-CCO AUN. 1165 – Aeronavele AUN omologateAeronavele AUN omologate pot fi utilizate numai dacă posedă Ci și CO, cu excepția parapantelor și deltaplanelor. Aceste aeronave vor putea efectua următoarele categorii de zboruri:(1) zboruri în interes propriu;(2) zboruri particulare;(3) zboruri de instruire (inițiere, pregătire, instruire și perfecționare);(4) zboruri tehnice de verificare (de casă);(5) lansare de parașutiști;(6) remorcaj de banderolă și largarea acesteia;(7) lansare de încărcături (cum ar fi fluturași publicitari, mingi de fotbal, parașutări de bunuri nepericuloase);(8) filmare/fotografiere aeriană.Notă:(1) În cadrul categoriilor de zboruri precizate la punctele de mai sus, zborul cu o altă persoană la bord, alta decât un pilot calificat pe clasa respectivă de aeronave sau un elev pilot, este permis cu aeronavele prevăzute cu două locuri.(2) Parapantele și deltaplanele nu vor avea Ci și CO, dar vor avea ștampila sau eticheta fabricantului sau orice alt document de omologare. | Parapantele care sunt produse in serie sunt AUN omologate. | |
Capitolul 6 NORMELE TEHNICE APLICABILERACR – CCO AUN. 1200 – Planoare ultraușoare (formula clasică), giroplanoare și baloane ultraușoare(1) Întrucât pe plan internațional nu există norme tehnice aplicabile pentru aceste categorii de aeronave, în scopul omologării se pot folosi norme care să acopere cerințele respective, cum ar fi JAR 22, pentru planoare ultraușoare (formula clasică), BCAR/RACR/FAR 31, pentru baloane ultraușoare.(2) Solicitanții pot propune cerințe tehnice, care vor fi analizate, de la caz la caz, de către birou care le va propune spre aprobare, de către conducătorul autorității de certificare, pentru a fi utilizate în vederea omologării.(3) Autoritatea de certificare va întocmi și va face publică lista cu parapantele și deltaplanele omologate pe plan internațional. | (3) Autoritatea de certificare va elibera la cerere informații cu privire la date despre parapantele și deltaplanele omologate pe plan internațional. | Este imposibilă publicarea unei liste cu parapantele și deltaplanele care sunt omologate internațional. În fiecare an apar modele noi de aripi care sunt produse în serie pe baza unui prototip care pe lângă testul de rezistență la rupere au efectuat test de zbor în limitele de greutate pentru care se emite omologarea. Aceste aripi sunt produse conform unor standarde ISO care certifică faptul că aripile din producția de serie sunt conform prototipului testat. |
Dorești să propui o modificare?
Îți punem la dispoziție un formular pentru transmiterea sugestiei tale.
Suntem dedicați să lucrăm simultan și în colaborare strânsă cu autoritățile pentru a aduce modificări semnificative în cadrul OM 630. Scopul nostru este să conturăm un cadru regulamentar care să reflecte în totalitate interesele și cerințele piloților de parapantă din România, asigurând o practică sigură și eficientă.
Zsigmond Szutor